شناسهٔ خبر: 14602 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی:

چالش‌هاي ساختاري مهمترين ضعف نظام مهندسي ساختمان است

دکتر شیبانی مدیرکل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی، چالش هاي ساختاري را از مهمترين نقاط ضعف سازمان نظام مهندسي ساختمان بيان كرد و گفت: آسيب شناسي و رسيدگي به اين ضعف در شوراي مركزي سازمان در جريان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، منوچهر شیبانی اصل عصر چهارشنبه در حاشيه آیین معارفه و اعطای اعتبارنامه هیات مدیره جدید و تقدیر از هیات مدیره پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در مصاحبه با خبرنگاران در گرگان، افزود: ارتباط با نهادهاي ديگر بخصوص شهروندان به دليل دخالت وسيع عوامل فاقد صلاحيت در امور مهندسي ساختمان، چالش ديگري است كه مهندسان و نظام مهندسي ساختمان نمي توانند آنچنان كه بايد و شايد پتانسيل و دانش مهندسي را در امور ساخت و ساز پياده كنند.

به گفته وي، براي تسهيل اين شرايط، فراهم آوردن زمينه رعايت كامل ضوابط شهرسازي و مقررات ملي ساختمان توسط مردم و خواستن اين مقررات توسط مالكان و كارفرمايان از مهندسان ضرورتي است كه   همكاري همه جانبه دستگاهها بخصوص نهادهاي صدور پروانه ساختمان، شهرداري ها و مراجع مربوطه را مي طلبد.

شيباني اصل، از پتانسيل ويژه و دانش و مهارت عظيم موجود در اعضاي سازمان، به عنوان مهمترين نقطه قوت اين نهاد يادكرد و اظهار داشت: مجموعه اين نقاط ضعف و قوت را بايد در ساختاري سيستمي و در جامعه اي كه خدمات مهندسي را مي پذيرد و مهندسان هم به آن خدمات مي پردازند، بررسي و ارزيابي كرد.

وي ادامه داد: زندگي و كار هموطنان در ساختمان هايي با ايمني، بهداشت و صرفه اقتصادي لازم جزو حقوق اساسي شهروندان است و اين مساله جز با دانش و تخصص و به كار بردن پيچيدگي هاي خاصي كه در نظام مهندسي ساختمان است، تامين نمي‌شود.

وي بيان داشت كه ضوابط و مقررات جامع و كاملي در بخش ايمني و حفاظت كارگاه‌هاي ساختماني  وجود دارد و كمبودي از اين نظر در كشور احساس نمي شود اما ممكن است كاستي هايي به لحاظ به روز و موازي بودن ضوابط داشته باشيم كه به روز آوري و تكميل آنان جزو الزامات ما است.

شيباني اما مهمترين معضل در اين بخش را، عدم توجه به مقررات ايمني و اجراي آن قلمداد كرد و گفت: تحليل ضابطه‌مند هر حادثه ساختماني بيانگر عدم اجراي مقررات ايمني در ساختمان ها است.

مدیرکل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی، افزود: آيين نامه هاي حفاظتي موجود كارگاه‌هاي ساختماني كه توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تدوين شده تمام مسايل مربوط به ايمني را پوشش مي‌دهد اما به عبارتي بايد گفت كه به دليل دخالت افراد فاقد صلاحيت در بخش ساخت و ساز و سودجويي برخي از كارفرمايان، اين آيين نامه ها مهجور مانده‌اند.

شيباني، ارتقاي پايه مهندسان را بر مبناي شركت در دوره هاي بازآموزي دانست و از مبحث ۱۲ مقررات ملي ساختمان و مشتقات آن و آزمون ورود به حرفه مهندسان در هر شاخه تخصصي به عنوان نمونه هايي از اين دست نام برد.

وي با بيان اينكه روند اخذ پروانه اشتغال به كار و ارتقاي پايه مهندسان در چارچوب آموزش و آزمون همچنان ادامه دارد، افزود: امروزه شاهد روزافزون دانش دنيا هستيم و نياز است كه مهندسان افزايش اطلاعات مهندسي، حقوقي و اقتصادي و آنچه كه در كار حرفه اي آنان تاثيرگذار است، بر خود فرض واجب بدانند.

شيباني گفت: بزرگترين جايگاه و نهاد آموزش هاي حرفه اي و بازآموزي در دوران كار مهندسان، سازمان نظام مهندسي ساختمان است و سازمان نيز در دوره هفتم خود در تعامل با شوراي مركزي، آموزش هاي موثري را در قالب برنامه هاي مدون، وسيع و جامع تر در دستور كار دارد.

وي در پاسخ به اين سوال خبرنگاران كه براي بهينه سازي انرژي و كاهش مصرف آن در ساختمان ها، سازمان نظام مهندسي ساختمان چه اقداماتي را انجام داده است، گفت: از بحث هاي مهمي است كه توجه به آن در طراحي، اجرا و بهره برداري و همچنين در زمينه هاي جنبي مانند توليد مصالح ساختماني كه انرژي نقش مهمي در آنها دارد، در برنامه ششم توسعه پيشنهاد شده است.

شيباني اصل همچنين اضافه كرد كه برنامه هايي متعددي نيز با همكاري نظام مهندسي ساختمان تدوين و در حال اجراست و به جهت اهميت موضوع، يكي از مباحث مقررات ملي ساختمان نيز به عنوان صرفه جويي به اين بخش اختصاص دارد.

وي با اظهار اميدواري از اينكه با تدابير برنامه ششم شاهد كاهش مصرف انرژي در ساختمان ها باشيم،ادامه داد: در شرايط كنوني در حال محاسبات و برنامه ريزي ميزان مصرف انرژي در بين سال ها هستيم تا مقررات به طور كامل و دقيق اجرا شود.

شيباني اصل افزود: حركت به سمت ساختمان هاي سبز با آموزش و پياده كردن طرح ها و بخش هاي مهندسي، صرفه جويي و كاهش مصرف انرژي را بدنبال خواهد داشت.

وي متذكر شد: براي صدور خدمات فني مهندسي به خارج كشور و مبادلات با همسايگان نيز بخش خصوصي از مدت ها قبل استقبال كرده و ما نيز به دانش مهندسي ساختمان و مهارت هاي مهندسان كشور و رقابت آنان با مهندسان دنيا اعتقاد داريم.

به گفته شيباني، قطعا بازار كشورهاي منطقه زمينه خوبي براي ارائه توان مهندسان ايراني است اما تحقق اين مساله مستلزم عوامل متعددي است و نه تنها عامل مهندسي، بلكه نحوه تبادل با كشور هاي منطقه و بررسي مزيت هاي نسبي داخلي در آن موثر است.

وي افزود: وزارت راه و شهرسازي نيز از اين بخش استقبال مي كند و با برنامه هاي پيش بيني شده، در سياست گذاري و حمايت از اين فعاليت ها پيشقدم خواهد بود.

مدیرکل دفترسازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی به منظور معارفه اعضای هفتمین دوره هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان گلستان سفري يكروزه به گرگان داشت.

هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی گلستان با شرکت 41 درصد از اعضای این سازمان همزمان با سراسر كشور در 16 مهرماه گذشته برگزار شد و 11 نفر از بین 59 نامزد احراز صلاحیت شده به عنوان اعضای اصلی و از هر رشته ششگانه یک نفر به عنوان عضو علی البدل هیات مدیره دوره هفتم شدند.

نظر شما